22-02-2013

ALLES SCHON DADA | Hans Mellendijk


Bredevoort, 't Zand 25, 24 januari 2009

Voor Annemieke en Pieter


'Als ik heel vlug keek had ik
de verzameling compleet'
becadeaude de kunstenaar
zijn betoog over z’n spaar
zucht van visplaatjesvloei.

Met de ondertekening
van kunstwerk
stopt de bloei
gaat het verval vooraf.

Zoals Piet menig evenwicht
verstoort met P.M.
en de kijker het
tot zich steelt 't leest. Kaf.

De vrouw wandelt met een gedicht
in hoofd door en over Amsterdam.

Het in je hoofd halen
het daar houden
uit hoofd halen
om waarheid te dichten.

Een man kleurt de etsen in en vraagt
is een omgevallen stoel, een stoel?

Zoveel schoonheid kan ik niet verdragen
schittering doet me pijn
geschuifel langs de lijn.
Uitgesteld kijken de ogen op schragen.

Is een omgevallen stoel, een stoel?
Een man kleurt de etsen in en vraagt.

Alles schon dada gewesen.

Zal ik het dan toch tekenen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten